آن فيلم ماجراي يك چراغ مطالعه پرجنب و جوش بود كه مسير موفقيت را پيش پاي شركتي تازهكار گشود و خودش آنقدر محبوب شد كه تا قرار گرفتن در نشان تجاري پيكسار پيش رفت.به گزارش همشهري، اگر فقط يكي از فيلمهاي توليد استوديوي پيكسار را ديده باشيد، حتما متوجه آن چراغ مطالعه در ابتداي فيلم شدهايد. آن چراغ يادگار فيلم كوتاه «لوكسو جونير» است كه 17آگوست 1986به نمايش درآمد اما 9سال طول كشيد تا نام پيكسار با «داستان اسباببازي» سر زبانها بيفتد. آن فيلم، نخستين انيميشن بلند داستاني و رايانهاي بود كه با 30ميليون دلار توليد و با 362ميليون دلار به پرفروشترين فيلم سال 1995تبديل شد.
در مقام مقايسه، «شيرشاه» قطعا موفقتر از داستان اسباببازي بود؛ فيلم 45ميليون دلاري محصول استوديوي ديزني كه آن زمان موفقترين و آشناترين نام در عرصه انيميشن بود. شيرشاه با فروش جهاني 968ميليون دلار پرفروشترين فيلم سال 1994لقب گرفته بود اما اگر تصور ميكنيد ديزني با ظهور نام پيكسار يك رقيب قدرتمند پيدا كرد، كمي راه را اشتباه رفتهايد. در واقع، اين دو نام معتبر دنياي انيميشن همكاري خود را از سال 1991آغاز كرده بودند.
داستان اسباببازي در پيكسار توليد و در ديزني پخش شد و پس از چند همكاري مشترك و موفق، ديزني بهعنوان برادر بزرگتر پيكسار را در 2006زير بال و پر خود گرفت و راهي تازه در صنعت انيميشن گشود. پيكسار تا امروز 17فيلم توليد كرده و 4پروژه ديگر در دست توليد دارد. موفقترين فيلم اين شركت «داستان اسباببازي3» است با بيش از يكميليارد دلار درآمد. هر چند هزينه 200ميليون دلاري توليد آن هنوز هم زياد و ركوردشكن بهنظر ميرسد.
«يافتن نمو» با 95ميليون دلار هزينه توليد و 900ميليون دلار فروش دومين فيلم موفق در كارنامه پرافتخار پيكسار است؛ كارنامهاي كه بهاحتمال فراوان امسال با ادامه موفقيتهاي تجاري «يافتن دُري» دستخوش تغيير و تحولي اساسي ميشود. كارتون تازه پيكسار كه امسال اكران شده، در حدود 3ماه 900ميليون دلار فروخته و انتظار ميرود تا پايان نمايش عمومي در سراسر جهان، ركورد موفقترين انيميشن تاريخ سينما را به نام خود ثبت كند.
نظر شما